mardi 10 février 2009

Το γλυπτό Φον του θεού Γκου


Σπάνια ένα αφρικανικό έργο αποκαλείται από τους Δυτικούς έργο τέχνης.
Όπως επίσης σπάνια είναι γνωστό το όνομα του καλλιτέχνη που το κατασκεύασε αν δεν είναι σύγχρονο.
Το γλυπτό Φον του θεού Γκου είναι και στις δύο εξαιρέσεις.
Κατασκευάστηκε το 1850 από έναν σιδερά στο Μπενίν. Το όνομά του Ακάτι Εκπλεκέντο.
Στις αυλές των σπιτιών του Μπενίν ο θεός Γκου αντιπροσωπεύεται απο ένα κομμάτι πηλού ανακατεμένο με μεταλικά αντικείμενα όπως μπουλόνια κλειδιά κλπ.
Ξεκόβοντας από την παράδοση ο Ακάτι Εκπλεκέντο δίνει ανθρώπινη μορφή στην θεότητα του πολέμου και του δουλεμένου μετάλου.
Για την ανθρωποκεντρική Δύση η περίπτωση του Ακάτι είναι η επαλήθευση του κανόνα της.
Τι να είναι για την κοινότητα των ανθρώπων του Μπενίν?
Ο λόγος που ο Δυτικός ιστορικός τέχνης το ονομάζει γλυπτό είναι γιατί έχει τον κώδικα να το κατατάξει.
Άραγε ο αφρικανός "γλύπτης" να το δούλεψε με τον ίδιο κώδικα, η ήταν μια τυχαία σύμπτωση?

1 commentaire:

Πόλυ Χατζημανωλάκη a dit…

Να σας συγχαρώ για τα εξαιρετικά σας ιστολόγια που ανακάλυψα τυχαία.

Στέκομαι σε αυτή την ανάρτηση, επειδή απεικονίζει κάτι σπάνιο και ξεχωριστό για μας τους αμυήτους - είναι και η επίγνωση ότι αυτό το αντικείμενο που παρά τα 150 του χρόνια είναι εξαιρετικά σύγχρονο για μια τέχνη αιώνων. Είναι τόσο διαφορετικό από αυτά που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε ως Αφρικανική Τέχνη και που παρά την αρχικά ιερή τους λειτουργία και την βαθύτατη σχέση τους με την κοινωνική ζωή και τους ρυθμούς της παρατάσσονται τώρα σε όμοιες σειρές τουριστικών προθηκών για να ικανοποιήσουν την εξωτική περιέργεια του δυτικού.

Τι και αν το λέει και αν δεν το λέει τέχνη ένα αφρικανικό αντικείμενο ένας δυτικός. Ο ίδιος γνωρίζει πολύ καλά πως η δυτική ζωγραφική αναζωογονήθηκε και αναπλαισιώθηκε από την Αφρικανική Τέχνη – με κεφαλαία - όπως ομολογεί ο Πικάσο. Αν στην Αφρική κάποτε – τώρα δεν ξέρω- η Τέχνη ήταν κάτι περισσότερο από αυτό που οι δυτικοί εννοούν Τέχνη, και λοιπόν;


Νάστε πάντα καλά.